Idag är det dan före dan...

...före dan före dan före dan före dan före dan före dan före dan före dopparedan...

Världens kanske kortaste titel. Och mest meningsfulla! Visst?
;)

I alla fall - det börjar ju bli hög tid att sätta fart med paket, rim och inslagningar om man vill hinna få ihop en snygg liten hög innan det är dags att öppna alla paketen under glada tillrop.
I min familj är julklapparna numera inte lika många, och inte lika dyra. Vi ger bort en hel del hemgjorda saker, och småprylar som lockar till skratt snarare än att kosta skjortan - och då är det ännu roligare att lägga ner lite energi på inslagningen av nämnda paket. Tycker i alla fall jag.

Nu är det ju så att de flesta av oss äger lite för mycket scrapsaker för vårt eget bästa (ja - när man ska städa är det ju inte alltid så muntert med alla de där grejerna, eller hur? ;)) och varför då inte ta vara på det överflödet när man skapar julklappar?
Många av er ger säkert redan bort fina tändsticksaskar a'la Anna eller något av alla de andra superfina tips som visats här i bloggen hittills. Kanske några tjusiga strutar med godis, vad vet jag?
Det är när vi kommer till själva inslagningen jag har lite att tillägga. Adressetiketter. Jag är så trött på tryckta tomtar, storögda rådjur/renar och alla andra trista färdigköpta etiketter som finns i butiken. De matchar aldrig mina julklappspapper, och är i fel storlek och känns bara lite tråkiga att smäcka dit, som grädde på ett hemgjort och välinslaget mos (med röd rosett).

Därför gör jag egna, med pysselprylarna som bästa ingrediens. Enda ingrediens, faktiskt.
Oftast skär jag bara till en enkel tag och rundar av de två över hörnen med min hörnstans, och sedan dekorerar jag så att det matchar paketet och mottagaren, och avslutar med ett hål upptill.
Såhär kan det se ut:










Som ni ser, har jag blandat in smyckesdetaljer itagsen med. Jag tycker att de är så vackra - och både billigare och med större utbud än många av de scrapcharms som finns.
Jag har också stämplat på overheadplast och klippt ut, vilket ni ser på den sista närbilden.

Har ni några frågor, så bara tjoa bland kommentarerna!

Man kan såklart även vara lite latare och stämpla snabba etiketter. Här har jag valt ett Hero Arts-set med en liten fågel som jag färglagt genom att fånga upp färgen från den röda fluid chalken jag har på kanterna med min pensel och lite vatten, så att det skulle matcha.

Då kan det bli såhär:


Dessa fäster jag med Biltemas dubbelhäftande tejp på baksidan. Sitter hur bra som helst både på paket och cellofanpåsar.

Hoppas att ni fått lite idéer till pyssel och knåp, och att ni haft en riktigt bra helg.
Snart är det jul, hörrni!!

Med juliga kramar/
Zarah

Kommentarer
Postat av: anna76

Ååh, vilka fina, Zarah!!

2008-12-15 @ 14:35:18
URL: http://annaskort.blogg.se/
Postat av: Anna / knin

Helt UNDERBARA! :D

2008-12-15 @ 18:14:50
URL: http://annaknin.blogspot.com/
Postat av: Evelina

GAAAAAAH vilka fina etiketter!! Supernice liksom! Skulle fullkomligt ge blanka sjutton i innehållet om jag fick så fint paket! :D

2008-12-15 @ 18:37:30
URL: http://wih.blogg.se/
Postat av: Monica =)

Superfina!!! Själv lyckas jag dåligt med att få tiden att räcka till alla kul projekt...

2008-12-15 @ 18:57:54
URL: http://monica66.blogg.se/
Postat av: Jessica carlberg

Var har du köpt smyckedetaljerna gran, ängel, lås?



MVH Jessica

2008-12-22 @ 22:20:07
Postat av: Zarah

Jessica - bra fråga! Lite här och var, jag har dessvärre inte kol på exakt var. Pagoni, Teardevil och... lite fler ställen?

2008-12-29 @ 13:13:56
URL: http://zarischka.blogspot.com
Postat av: Jessica Carlberg

Måste fråga om biljetten, En riktigt god jul, är en stämpel eller vad? Vill gärna ha sådana biljetter.



MVH Jessica

2009-01-25 @ 16:18:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0